page contents
M53
De Nederlandse stalen helm 1916-1992


M53 Troepenhelm / Troops Helmet


De m53 Troepenhelm werd geintroduceerd bij de Nederlandse Krijgsmacht in 1953 en bleef in gebruikt tot medio jaren '90 van de vorige eeuw, totdat deze werd vervangen door de m95 Gevechtshelm.


De m53 Troepenhelm was een 2-delige helm naar voorbeeld van de Amerikaanse helm M1. Acht verschillende fabrikanten hebben de binnenhelmen geleverd aan de Nederlandse Krijgsmacht en vier fabrikanten de buitenhelmen. De meeste binnenhelmen zijn door Schuberth geleverd en de meeste buitenhelmen door Linnemann-Schnetzer.


Voor wat betreft de binnenhelmen, zijn zowel de de laminaat alsook de plastic varianten in gebruik geweest. Van de plastic variant zijn twee verschillende modellen in gebruik geweest, namelijk de vroeg model met ventilator aan de voorzijde en de laat model zonder ventilator aan de voorzijde.


The m53 Troops Helmet was introducted within the Netherlands Armed Forces in 1953 and was used until the mid 90-ies, after it was replaced by the m95 Combat Helmet.


The m53 was a copy the US m1 helmet. The inner-helmets (or liner) was delivered to the Netherlands Armed Forces by eight different producers and four producers deliverd steel shells. Most inner-helmets wer deliverd by Schuberth and most steel shells by Linnemann-Schnetzer.



Verblifa (VB) binnenhelmen / inner-helmets




Schuberth (SH) binnenhelmen / inner-helmets




N.V. Beccon (BEC) binnenhelmen / inner-helmets




Ulbricht's Witwe (Us) binnenhelmen / inner-helmets




EUROCAP (ECNL) binnenhelmen / inner-helmets




Onbekend (HL) producent binnenhelmen / Unknown (HL) producer inner-helmets



Verblifa (VB) buitenhelmen / steel shells




Linneman-Schnetzer (LS) buitenhelmen / steel shells




Ulbricht's Witwe (Us) buitenhelmen / steel shells




Vereinigte Deutsche Nikkelwerke (VDN) buitenhelmen / steel shells



Verblifa helmen gebruikt door de Luxemburgse Strijdkrachten

Verblifa helmets used by the Luxembourg Armed Forces



Verblifa helmen gebruikt door de Belgische Strijdkrachten

Verblifa helmets used by the Belgian Armed Forces



M53 Troepenhelmen gebruikt door de Argentijnse Strijdkrachten

M53 helmets used by the Argentinian Armed Forces



In oktober 1968 werd de Karel Doorman (R81) vliegkampschip overgedragen aan de ARA (Armada de la Republica Argentina / Argentijnse Marine) waar deze werd omgedoopt tot de ARA 25 de Mayo (V-2).

De ARA 25 de Mayo bleef in dienst tot 2000 waarna deze werd gesloopt.


Naast de Karel Doorman werd ook een uitrustingspakket meegeleverd waarin ook helmen zich bevond. Deze helmen bestond uit naoorlogse Troepenhelmen maar zeer waarschijnlijk werden ook oorlogse M1 helmen meegeleverd. Het is niet bekend hoeveel helmen precies waren overgedragen en van deze helmen hoeveel helmen van het type  m53 waren. Het zullen er niet veel zijn geweest.

Tot heden zijn 13 Argentijns gebruikte m53 buitenhelmen getraceerd door verschillende Argentijnse verzamelaars. Deze 13 buitenhelmen zijn allen door Linnemann-Schnetzer (LS58) geproduceerd. Van deze 13 voormalige Nederlandse m53 buitenhelmen hebben er 3 nog de Nederlandse MvO afname stempel in de helmbol. Naast de m53 buitenhelmen, zijn er ook 2 Verblifa binnenhelmen in Argentijnse privé collecties aanwezig.

Ook is een Argentijns geproduceerde M1 buitenhelm (FM: Fabricaciones  Militares) bekend die is uitgerust met een Nederlands model kinriem zoals deze ook op de Troepenhelmen werden geplaatst.


Het was gebruikelijk dat helmen gebruikt door de ARA regelmatig werden gereviseerd om aansluitend weer binnen de ARA uitgereikt te worden. De Troepenhelmen zijn dan ook uiteindelijk terechtgekomen op verschillende schepen van de Argentijnse Marine en bij de Argentijnse Mariniers.



In October 1968, the Karel Doorman (R81) aircraft carrier was handed over to the ARA (Armada de la Republica Argentina / Argentinian Navy) where she was installed as the ARA 25 de Mayo (V-2).

The ARA 25 de Mayo stayed in service until 2000.


Together with the Karel Doorman, an inventory was overhanded in which some helmets were present. These helmets were m53 helmets and possible also some M1 helmets were handed over. It is not known how many m53 helmets were overhanded to the Argentinian Navy, but they were not many of them.

Until now, only 13 m53 steel shells have been traced by various Argentinian collectors. All these 13 m53 steel shells were produced by Linnemann-Schnetzer (LS58) and there are 2 Verblifa liners, used by the Argentinian Navy, present in private collections in Argentina.

3 of the 13 m53 steels shells still have the Dutch MvO domestamp.

There is also 1 Argentinian produced M1 (FM: Fabricaciones  Militares) known with a Dutch made m53 chinstrap attached to it.


It was common for the ARA to revise helmets now and then. After revision, helmets were handed to various ships within the Argentinian Navy and the Argentinian Marines.



Schild en spreuk van de 25 de Mayo.



Creast of the 25 de Mayo.