M33


Model 1933 (m33) helmen


Hieronder is beknopt de helm model m33 beschreven. Wilt u meer weten over de helm m33, dan adviseer ik u graag om het boek ‘De Nederlandse stalen helm 1916-1992’ aan te schaffen. Hierin vind u veel informatie over de besluitvorming, de productie, aantallen en veel meer. Ook zijn er vele foto’s waarin u details kunt bekijken en waar de helm m33 in gebruik te zien is.

 

 

Begin 1933 werd opnieuw een gewijzigd model helm geproduceerd, wat helm model m33 genoemd mag worden. De m33 was gebaseerd was op de helm m27GE en het binnenwerk bleef gelijk aan dat van de helm m27.

Vanaf oktober 1933 werden de nog lopende orders van helmen geannuleerd en pas op 19 december 1936 werd weer een order voor 14.000 helmen m33 geplaatst die van september 1937 tot en met mei 1938 werden geleverd.

 

Van maart 1936 tot aan de zomer van 1936 werden 100 helmen aangepast voor de Marine, wat gedaan werd door de eigen Marinewerf. Deze partij van 100 helmen waren in ieder geval van het model m27GE en mogelijk werden ook helmen van het model m33 in deze partij aangepast.

 

In mei 1937 kwam een order voor de productie van m33 helmen met het ankerembleem. Deze helmen werden door Verblifa geproduceerd en met ankerembleem afgeleverd.

Naast de eigen Marine helmen werden ook helmen voorzien van een leeuwembleem door Marine personeel gedragen.

 

Uiteindelijk zijn er meerdere variaties gedragen van het model m33, nl.:

De m33 geproduceerd in 1933 door Verblifa;

De m33 geproduceerd in 1937 door Verblifa;

De m33 Marine geproduceerd in 1937 door Verblifa;

De m33 Marechaussee geproduceerd in 1938 door Verblifa;

De m33 geproduceerd in 1938 en 1939 door Verblifa;

De m33 Marine geproduceerd in 1938 en 1939 door Verblifa.


De helmen m33 geproduceerd in 1933 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de donker olijfgroene kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk was gelijk aan het binnenwerk van de helm m27 en bestond uit drie lederen flappen geplaatst op een lederen band. Onder elk lederen flap was een driehoekig oranje vilten flap geplaatst.  Aan de achterzijde was een lederen kapje aangebracht dat kon worden versteld met een riempje en een doorngesp. Het geheel werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (33) met eronder een 2-letter code.

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.



De helmen m33 geproduceerd in 1937 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de donker olijfgroene kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (37) met eronder een letter code (C).

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.



De helmen m33 Marine geproduceerd in 1937 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en een donker olijfgroene kleur. Voorop was een ankerembleem geplaatst van hetzelfde model zoals ook op de koppelplaat werd gedragen.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (37) met eronder een letter code (C).

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum aan de binnenzijde van de rechter lederen flap.



De helmen m33 Marechaussee geproduceerd in 1938 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de zwarte kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (38) met eronder een letter code (P).

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.



De helmen m33 geproduceerd in 1938 en 1939 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de donker olijfgroene kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (38 of 39) met eronder een letter code (P).

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.



De helmen m33 Marine geproduceerd in 1938 en 1939 kenmerken zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en een olijfgroene kleur. Voorop was een ankerembleem geplaatst van hetzelfde model zoals ook op de koppelplaat werd gedragen.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

Aan de binnenzijde van het scherm werd een stempel ingeslagen, onder de ranselriemsleuf. Deze bestond uit de productie jaartal (38 of 39) met eronder een letter code (P).

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum aan de binnenzijde van de rechter lederen flap.