M38

Model 1938 (m38) helmen


Begin januari 1937 verzochten de Roemenen om enkele helmen model m33 te leveren en na een uitgebreide beproeving werden een aantal wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp.

Ondanks de grote gelijkenis was de Roemeense helm een variant op de Nederlandse helm m33. De bol was ruimer en de voorzijde van de helm werd verlengd. Bij de oren was de helm iets breder en hoger uitgesneden en het binnenwerk was onder een licht hoek geplaatst. De Roemeense helm wordt ook wel model 1938 (m38) genoemd.

 

In 1939 werden helmen aan het Nederlandse Veldleger geleverd die uit het voorraad Roemeense helmen m38 afkomstig waren. Vanaf maart 1940 tot aan de Duitse inval op 10 mei 1940, werden wederom helmen m38 geleverd aan het Veldleger. De helmschalen kregen het Nederlandse leeuwembleem en werden gespoten in het olijfgroen.

 

Uiteindelijk zijn er meerdere variaties gedragen van het model m33, nl.:

De m38 geproduceerd in 1939 en 1940 door Verblifa, met Nederlandse aangepaste binnenwerk;

De m38 geproduceerd in 1939 en 1940 door Verblifa, met Roemeense binnenwerk;

De m38 Marine aanvullingshelmen geproduceerd in 1939 en 1940 door Verblifa;

De m38 Marechaussee geproduceerd in 1940.

 

De helmen m38 geproduceerd in 1939 en 1940 met Nederlandse aangepaste binnenwerk kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de olijfgroene kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd onder een licht naar voren hellende hoek in de helm geplaatst. Het binnenwerk was oorspronkelijk geproduceerd voor de helm m33 waardoor  links en rechts achter extra gaatjes gemaakt moest worden op de lederen band om de binnenwerk passen te krijgen. Het binnenwerk werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.


De helmen m38 geproduceerd in 1939 en 1940 met Roemeense binnenwerk kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de olijfgroene kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd onder een licht naar voren hellende hoek in de helm geplaatst. Het binnenwerk werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.


De aanvullingshelmen m38 Marine geproduceerd in 1939 en 1940 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de olijfgroene kleur. Voorop was een ankerembleem geplaatst van hetzelfde model zoals ook op de koppelplaat werd gedragen.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd onder een licht naar voren hellende hoek in de helm geplaatst. Het binnenwerk werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum aan de binnenzijde van de rechter lederen flap.


De helmen m38 Marechaussee geproduceerd in 1940 kenmerkt zich door een ranselriemsleuf aan de achterzijde en de zwarte kleur. Voorop was een leeuwembleem geplaatst.

Het binnenwerk bleef gelijk en werd onder een licht naar voren hellende hoek in de helm geplaatst. Het binnenwerk werd aan de helm bevestigd met 5 stalen holnieten en 2 koperen klinknagels. De kinriem was van het 3e model.

De helm kreeg na goedkeuring van het Centrale Magazijnen een zwarte CM stempel met goedkeuringsdatum op de lederen band.


Marechausse in Engeland, 1940-1945
Marechausse in Nederland, 1939-1940