Helmet, Steel, Mark II (mkII)
In 1938, werd de Brodie helm opnieuw in productie genomen. Deze nieuwe helmen werden aangemerkt als Helmet, Steel, MK.II. Vanaf 1938 tot het einde van de Tweede Wereldoorlog, zijn alleen al in de Verenigde Koninkrijk ongeveer 12 miljoen stuks geproduceerd door verschillende fabrikanten. Daarnaast zijn ook de nodige exemplaren geproduceerd door de overige Commonwealth landen en na de Tweede Wereldoorlog is de productie van mkII helmen in diverse andere landen doorgezet, waaronder ook in Nederland.
De mkII werd geproduceerd van non-magnetische mangaan staal en de aangezette helmrand was van roestvrij non-magnetische staal. De mkII woog ongeveer 1,05 kilogram en werd geperst uit 0.98 mm dik helmplaten. Zowel de helmschaal alsook de scherm van de mkII was, van boven af gezien, minder rond dan de mkI helmen. De mkII helm was ovaler van vorm.
Het binnenwerk was van een uitneembare model, waarvan de frame uit geperst karton werd gemaakt. In 1939 werd de binnenwerk gewijzigd van het model mkI naar het mkII model. Meeste binnenwerken zijn voorzien van een stempel I of II, wat aangeeft welke model het is. Meest opvallend is dat de ronde kussen in de top werd vervangen voor een kruisvormige kussen die uitneembaar was. Ook werden in de loop der jaren de kinriem enkele keren gewijzigd alsook de kinriembeugel.
De mkII helm werd, naast de mkI*, in 1941 ingevoerd bij de Nederlandse eenheden die uitgeweken waren naar Engeland. De mkI* en mkII vervingen hiermee alle voor-oorlogse modellen van Nederlandse fabrikaat die tot dan nog in gebruik waren. De mkII is bij de Landmacht in gebruikt gebleven tot medio jaren ’50 van de vorige eeuw totdat deze werd vervangen door de Troepenhelm (m53). Een deel van de mkII helmen werden opgeslagen als reserve. De meeste helmen werden, nadat zij gereviseerd werden, door verstrekt naar de Bescherming Bevolking of opgekocht door bedrijven om Bedrijf Zelf Bescherming organisaties uit te rusten met helmen. Een klein deel werd gereviseerd en verstrek aan de Mobiele Colonnes.
Bekende helm fabrikanten zijn:
Verenigde Koninkrijk:
AMC: Austin Motor Co
BMB: Briggs Motor Bodies Ltd (helmen en binnenwerk fabrikant)
BS: Beardmore Steel Company (William Beardmore & Company)
C: Clydesdale Stamping Co Ltd
EB: Eveson Brothers
EC&Co Ltd: E. Carmeliant & Co Ltd
F&L and FL: Fisher & Ludlow Ltd
FS: Thomas Firth
HBH: Harrison Bros & Howson
HS: Hadfields
JSS: John Sankey & Sons
MS: Onbekend
RO & Co: Rubery Owen & Co Ltd
SC: Steel Ceiling Ltd
SO: Samual Osborn Company
WD: William Dobson & Son
Canada:
C.L./C.: Canadian Lamp Company
G.S.W.: General Steelwares and Aluminium goods of Canada
A.G./C.: Aluminium Goods Company
Australie:
CS: Commonwealth Steel Co Ltd
Onbekend: John Heine & Son Ltd
Zuid Afrika:
Ongemerkt: Transvaal Steel Pressing Syndicate
Nieuw Zeeland:
nPz: New Zealand Pressings
Nederland:
VB: Verblifa (Verenigde Blik Fabriken), alleen 1955 en 1956
Belgie:
Ongemerkt: FN (Fabrique National), alleen na-oorlogs
Bekende binnenwerken fabrikanten zijn:
Verenigde Koninkrijk:
AG&co: A. Garstin & Co Ltd
BH&G: Barrow Hepburn & Gale ltd
BMB: Briggs Motor Bodies Ltd (helmen en binnenwerk fabrikant)
CCL: Christy & Co
FFL: Fishers Foils Ltd.
G&S: Gimson & Slater
Helmets Ltd: Helmets LTD
JCS & W ltd: J. ComptonSons & Webb
LWL: Lane & Whittaker Ltd.
N ltd: SE Norris Ltd
SNL: SE Norris Ltd
TTC: Teddy Toy Company
Vero: Everet W Vero&Co
Onbekende binnenwerk fabrikanten zijn:
CG&co, W&LC, PTB, E&R, M&C, L.P.C., ASC, CG&S, H&S en FH.
Canada:
AG&Co: Aluminium Goods Company
VMC: Viceroy Manufactoring Company
Australie:
DUNLOP: Dunlop
Zuid Afrika:
JAGER-RAND: Jager-Rand
Belgie:
COMET: Onbekend
X.B.: Xavier Buisset